World in Conflict on reaaliaikainen strategiapeli, joka sijoittuu 80-luvun loppuun. Neuvostoliitto on päättänyt aloittaa kolmannen maailmansodan Eurooppaa sekä USA:ta vastaan. USA:n joukkoja johtavan pelaajan täytyy pysäyttää Neuvostoliiton eteneminen ja taistella kaikin mahdollisin keinoin vihollista vastaan.
Pelin alussa pelaajalle annetaan tietty määrä pisteitä, joilla hankitaan taistelukalustoa, kuten panssarivaunuja tai helikoptereita. Kalusto on kuitenkin valittava huolella, koska pisteitä on todella rajoitetusti, ja yleensä ne riittävät alle kymmeneen yksikköön. Jos ajoneuvo tuhoutuu, pisteet palautuvat hitaasti uudelleen käytettäväksi. Jokaisella yksiköllä on oma tehtävänsä. Raskaat tankit ovat omiaan muita tankkeja vastaan, korjausajoneuvot korjaavat vaurioituneita ajoneuvoja ja ilmatorjunta-ajoneuvot tiputtavat vihollishelikoptereita taivaalta. Kun yksiköt on valittu, ne tiputetaan taivaalta tiettyyn paikkaan, jonka jälkeen pelaajan kannattaa järjestellä tietyt yksiköt tietyn pikanäppäimen taakse, jotta niiden valinta on nopeaa.
Vihollisten tuhoamisesta saa pisteitä, joita voi käyttää ilmaiskujen tekemiseen. Erilaisia ilmaiskuja on useita erilaisia eri käyttötarkoituksia varten. Esimerkiksi napalmilla saa poltettua vihollisjalkaväen, ja siinä samalla metsän maan tasalle. Laaja-alainen mattopommitus puolestaan tuhoaa kaiken tielle sattuvan.
Peli on aikamoista mikromanagerointia. Pelaajan täytyy olla selvillä omien, ja välillä liittoutuneidenkin, joukoista sekä tietenkin vihollisten sijainnista. Korjausajoneuvot eivät osaa automaattisesti korjata vaurioituneita ajoneuvoja, kevyesti panssaroidut panssariajoneuvot eivät osaa itse ampua panssarintorjuntaohjusta vihollistankkia vastaan ja ajoneuvot eivät osaa kääntyä optimaaliseen asemaan vihollisajoneuvoja vastaan. Tästä syystä pelaajan täytyy tehdä pikaisia ja järkeviä päätöksiä mihin joukkoja sijoitetaan ja miten niitä huolletaan.
Juoni on mielenkiintoinen ja sitä kuljetetaan välinäytöksin eteenpäin. Tehtävätkin ovat mielenkiintosia taistelukentälle hylätyjen ajoneuvojen takaisinhankkimisesta vihollistukikohtien tuhoamiseen. Äänimaailma on hyvää tasoa, kuten grafiikkakin.
World in Conflict on yksi parhaimmista pelaamistani strategiapeleistä. Taisteluja ei voiteta suurella joukolla, koska yksiköiden määrä on tarkasti rajoitettu vaan järkevillä päätöksillä, johon kuuluvat yksiköiden sijoittaminen ja ilmaiskujen kohdentaminen strategisesti tärkeisiin paikkoihin.
ARVOSANA: 9. (Arvosteluasteikko: 4-10.)


