Edeltäjistään tämä peli ei eroa paljoakaan. Uusia ominaisuuksia ovat "tallikaverit" eli pelaaja voi valita osaan kisoista yhden tallikaverin. Näillä kuskeilla on erilaisa tehtäviä. Yksi paljastaa kilpailureitin varrella olevia oikoreittejä, toinen blokkaa takana kulkevia autoja...
Toinen uudistus on canyon-kilpailu. Kun pelaaja on vallannut kaupunginosan itselleen, hänen täytyy haastaa alueen entinen "hallitsija" kilpailuun. Kilpailu käydään kapeassa ja mutkikkaassa kanjonissa. Ensimmäisellä kierroksella pelaajan täytyy pysyä mahdollisimman lähellä edellä ajavaa kuskia tai mennä jopa ohi. Mitä lähempänä ajaa, sitä enemmän saa pisteitä. Toisella kierroksella osat vaihtuvat, ja tietokonekuski jahtaa pelaajaa. Mitä lähempänä tietokonekuski ajaa, sitä nopeammin pelaaja menettää ensimmäisellä kierroksella saamiaan pisteitä.
Muita pelimuotoja ovat mm. driftaus, sprint ja perinteinen kierroksen ajaminen.
Viritysosien määrä on pudonnut edellisosista radikaalisti. Neljä korisarjaa per auto, ei kustomoituja valaisimia, eikä muutakaan pikkurojua mitä esim. Underground-peleissä oli. Vanteita ja eri maaleja löytyy, mutta maalit heijastavat hieman turhan epärealistisesti. Korisarjojen puutetta on yritetty korvata mahdollisuudella tehdä itse autoon korinosia, mutta metsään menee tässäkin asiassa. Puskureiden ilmanonottoaukkojen koon muuttamista ei oikein voi verrata uusiin tarvikepuskureihin.
Mukana on kuitenkin tuttuun tyyliin oikeita automerkkejä ja aitoja aftermarket-osia. Vauriomallinusta ei oikeastaan ole. Auton koriin syntyy törmäyksissä tökerön näköisiä naarmuja, mutta ne eivät vaikuta ajettavuuteen millään lailla.
Pelissä on kaiken lisäksi roppakaupalla teknisiä ongelmia. Jos v-sync:iä ei pidä päällä, peli alkaa nykiä, kun fps on alle 55 tai yli 65. V-sync päällä nykiminen tapahtuu ainoastaan, kun ruudunpäivitysnopeus on alle 55:n. Ja ne kontrollit...
Mitä järkeä on tehdä autopeliä, joka ei tue kunnolla muita peliohjaimia kuin näppäimistöä? Logitech:n DFP ei toiminut ollenkaan, mutta Microsoft:n Xbox 360 -ohjain toimi joten kuten. Valitettavasti asetuksista ei löytynyt ollenkaan mahdollisuuksia muokata esim. deadzonea. Tämän johdosta pienikin tatin liike aiheuttaa auton kääntymisen, mikä taas johtaa epävakaaseen ajoon.
Carbon ei tuo mitään uutta nykypäivän tuunaukseen keskittyneeseen NfS-sarjaan. Tekniset ongelmat, edellisten osien kierrätys ja pelin lyhyys (n. 8h) saavat jokaisen tähän peliin koskevan voimaan pahoin.
Arvosana: 6,5. (Arvosteluasteikko 4-10.)

