28. heinäkuuta 2009

ARVOSTELU: Dead Space (PC)

Eletään vuosisataa 2500 ja louhinta-avaruusalus USG Ishimura lähettää hätäviestin. Viestin alkuperää lähtee tutkimaan toinen alus, jonka kyydissä on muutaman hengen miehistö. Kun avuksi tullut alus telakoituu Ishimuraan ja miehistö astuu louhinta-alukseen, muista ihmisiä ei näy jälkeäkään. Niiden asemesta alusta asuttavat muukalaiset.

Dead Space on kolmannesta persoonasta kuvattu roolipelielementeillä varustettu selviytymiskauhupeli. Pelaaja ohjaa insinööri Isaac Asimovia, jonka päätehtävänä on laittaa louhinta-aluksen järjestelmiä kuntoon samalla, kun tuhoaa eteen ilmestyviä vihollisia. Apunaan hänellä on kaksi laitetta: raskaiden tavaroiden siirtämiseen tarkoitettu kinesis module ja hidastamiseen tarkoitettu stasis. Kinesis module toimii hyvin samalla tavaa kuin Half-Life 2:n gravity gun. Sillä voi siirtää suuria laatikoita ja ampua nostamiaan tavaroita eteenpäin. Stasiksella voi puolestaa hidastaa nopeasti liikkua kohteita, kuten avaruusaluksen vikaantuneita ovia. Lisäksi pelissä on paikoitellen mahdollisuus liikkua painottomassa tilassa, jolloin Isaac pystyy hyppimään seinästä toiseen tai kattoon. Leijua hän ei kuitenkaan pysty. Lisäksi alukseen on sijoitettu pisteitä, joista pelaaja voi ostaa aseita ja ammuksia ja lisätä esimerkiksi aseensa tulivoimaa tai parantaa panssarointia.

Peli pyrkii luomaan ahdistavan ilmapiirin muusikilla, äänitehosteilla ja välillä eteen ilmestyvillä alieneilla. Tämä ei kuitenkaan aina oikein toimi lähinnä kahdesta syystä: illuusion tuhoavasta kolmannesta persoonasta ja ennalta-arvattavuudesta. Vihollisia tulee eteen tasaisin väliajoin ja niitä osaa jo odottaa ennalta. Tehtävät ovat yleensä samanlaisia: taistele tie paikkaan B ja käännä vipua. Palaa sitten pisteiden C ja D kautta takaisian lähtöpisteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että joissakin chaptereissa edestakaisin juoksua on ärsyttävän paljon.

Pelattavuus on hieman kankeaa, mutta grafiikat ja äänimaailma hyviä. Tarinaa viedään kohtalaisen hyvin eteenpäin videoviestein ja pelimaailmasta löytyvien logien avulla.

Dead Space pyrkii olemaan selviytymiskauhupeli, mutta kaatuu ennalta-arvattavuuteen, kömpelyyteen ja toistoon. Edestakaisin juoksua on liikaa, eteen ilmestyvien örkkien tulon osaa lähes ennustaa, mutta onneksi samankaltaiset tehtävät on saatu näyttämään erilaisilta. Tunnelma on paikoitellen ahdistava, kun kuulee örkkien olevan lähellä, mutta ketään ei näy näköpiirissä.

ARVOSANA: 7,5. (Arvosteluasteikko 4-10.)