31. joulukuuta 2009

ARVOSTELU: Call of Duty: World at War (PC)

Call of Duty -pelien kehittämisestä vastaa lähinnä kaksi pelistudiota, Treyarch ja Infinity Ward. Kumpikin studio julkaisee vuorotellen pelejä, joten yhdellä studiolla on aikaa saada peli valmiiksi kahdessa vuodessa. Kahdesta studiosta IW:tä arvostetaan enemmän.

Call of Duty: World at War on Treyarchin uusin luomus, joka julkaistiin noin vuosi sitten. Se on CoD-sarjan tyypillinen FPS-peli sijoittuen toiseen maailmansotaan. Pelaaja pässee taistelemaan AI-sotilaiden kanssa Yhdysvaltojen joukoissa Japania vastaan ja Neuvostoliittolaisten kanssa natsi-Saksaa vastaan.

Tehtävät koostuvat lähinnä kohteiden tuhoamisesta, olivat ne sitten tykkejä tai vihollissotilaita. Kentät ovat putkimaisia ja vihollisia ilmestyy välillä jatkuvalla syötöllä ovista ja ikkunoista, mutta onneksi kohtalaisen tehokkaat aseet ja omat joukot auttavat vihollisten kaatamisessa. Tehtäväsuunnittelussa on pyritty monipuolistamaan tehtäviä. Pääasiassa pelaaja kulkee jalan listien vihollisia toisen maailmansodan kivääreillä tai grillaten liekinheittimellä. Osassa tehtävistä kuljetaan hiljaa tarkkuuskiväärin kanssa tai jyrätään eteenpäin panssarivaunulla. Juoni on päälleliimatun oloinen, etenkin kun pelaajaa hyppyytetään niin USA:n kuin USSR:n joukoissa.

Call of Duty: World at War on tylsähkö putkiräiskintä. Mielenkiintoa on pyritty pitämään yllä monipuolisilla tehtävillä, mutta kaikissa on sama periaate eli tappaa suuria määriä vihollisjoukkoja ja edetä tehtävässä eteenpäin. Pelattavaa riittää muutamaksi tunniksi, jonka lisäksi pelistä löytyy moninpeli ja pari zombieräiskintäkarttaa.

ARVOSANA: 7,5. (Arvosteluasteikko 4-10.)