Vuonna 2011 kiinan sotavoimat valtaavat Skiran (oikeassa elämässä Kiska) saaren Venäjältä öljyn takia. Venäjä kuitenkin jo sotii Kiinan mailla eikä ehdi valtaamaan saarta takaisin, jolloin se pyytää USA:ta apuun. USA lähettää joukkoja tuhoamaan kiinalaisvoimat.
Tehtävien alussa pelaaja informoidaan tehtävien tavoitteista. Tavoitteet voivat olla esimerkiksi tiedustelemista, panttivankien pelastamista tai tärkeiden kohteiden tuhoamista. Helpoimmilla vaikeusasteilla kartalle on laitettu valmiiksi kulkupisteet, joiden kautta kannattaa kulkea. Yleensä näissä pisteissä peli voidaan tallentaa automaattisesti, jolloin kuolon korjatessa ei tarvitse aloittaa peliä uudelleen. Vaikeammilla vaikeustasoilla tallennuspisteet häviävät, viholliskohteita ei näe kartalta ja ammuksien lukumäärä on muistettava. Jostain kumman syystä pelaajalle ei anneta mahdollisuutta valita tehtävän alkaessa sopivaa aseistusta, vaan tehtävä on läpäistävä annetuilla aseilla. Kaatuneilta vihollissotureilta on kuitenkin mahdollisuus ottaa aseita omaan käyttöön, jos panokset loppuvat.
Tehtävien aikana pelaaja on nelihenkisen iskuryhmän johtaja. Pelaajan on annettava käskyjä, kuten suojatulen antaminen tai muiden ryhmäläisten käskeminen tiettyihin asemiin. Käskyjen antamiseen tarkoitettu valintaruusu on kuitenkin sekava ja vaikeakäyttöinen. Käskyjen antamisen, ja aseen vaihtamisen, ajaksi pelaajan on pysähdyttävä ja pahimmassa tapauksessa käytävä useita valikoita läpi halutun käskyn antamiseksi. Käskyn annettua joukkuetoverit yleensä tottelevat käskyäasianmukaisesti. Joukkuetovereista on suurta hyötyä tehtävien aikana. He huomioivat vihollisyksiköitä, jolloin helpoimmalla vaikeusasteella ne ilmestyvät minikartalle ja avaavat tulen niitä vastaan tarvittaessa. Välillä tovereiden osumatarkkuudessa on paljonkin parannettavaa, mutta yleensä ne osuvat kohtalaisen hyvin.
Tehtävillä kuljetaan pääasiassa jalan. Parissa tehtävässä on tosin mahdollisuus päästä maastoauton rattiin tai helikopterin puikkoihin. Patikoitavaa Skiran saarella riittää, koska pelialue on laajudeltaan lähemmäs 300 neliökilometriä. Tehtävien aikana alue on tosin rajattu, mutta käveltävää missioiden aikana on muutama kilometri, välillä kyllästymiseen saakka. Kyllästymistä on tosin päätetty estää sijoittamalla vihollispartioita kulkureittien varrelle. Jos ei kulje tarpeeksi tarkasti, yksikin luoti saatttaa päättää tehtävän.
Luotien lentorataa on pyritty mallintamaan oikeita olosuhteita vastaavaksi, mutta käytännössä tämä takoittaa ainoastaan luodin tappavuuden vähenemistä ja lentoradan muuttumista vertikaalisesti matkan pituuden funktiona. Saarella ei tuule eikä kiinteiden rakenteiden läpi voi ampua. Tekoälyviholliset osaavat ottaa suojaa ja liikkua taktisesti hyviin paikkoihin, mutta välillä ne saattavat vain seistä paikoillaan, kunnes pelaaja on siirtynyt tarpeeksi lähelle tai ampunut heitä kohti. Panttivankien pelastamisissa panttivangit eivät oikein osaa käyttäytyä niin kuin pitäisi ja tästä syystä kuolevat turhan helposti.
Grafiikka on hienoa ja äänimaailma ansaitsee kiitosta: aseet kuulostavat hyviltä ja ympäristöstä kuuluu kaikenlaisia ääniä. Pelattavuus on ok-tasoa, mutta etenkin juostessa kameran liikkuminen ylös-alas häiritsee, eikä sitä voi laittaa pois päältä pelin asetuksista. Pituuttakin on liian vähän. 11 tehtävän läpäisemiseen menee noin viisi tuntia.
Operation Flashpoint: Dragon Rising:a voi suositella sotasimulaatioden ystäville. Tehtävien onnistumiseksi on vaikkeimmalla vaikeustasolla liikuttava todella varovasti, mutta helpoimmalla tasolla visuaaliset avut ja tallennuspisteet helpottavat etenemistä. Tehtävät ovat hieman yksipuolisia, mutta kuitenkin erilaisia. Pituutta on liian vähän, mutta lisätehtäviä löytyy GameFAQs:sta ja ilmaisesta Skirmish pack:sta.
ARVOSANA: 7,5. (Arvosteluasteikko 4-10.)