5. kesäkuuta 2008

DealExtreme ja takuun hoitaminen

Tilasin muutama viikko sitten ylijäänelle kiintolevylleni noin 17 euron hintaisen ulkoisen kiintolevykotelon (SKU 7917). Tuote tuli perille, ja aloin asentamaan kiintolevyä koteloon. Levy meni hienosti sisään ja etukansi pienellä vääntämisellä kiinni. Kun tuli aika laittaa laite tulille, tuli pieni yllätys vastaan.



Virtalähteen ja kotelon virtaliittimet olivat erilaiset. Otin yhteyttä asiakaspalveluun, ja jäin odottamaan vastausta. Ensin sieltä ehdotettiin tuotteen takaisinlähetystä, jos postikulut olisivat olleet maksimissaan 30 prosenttia tuotteen hinnasta. Alle kuudella eurolla ei tuotetta saa lähetettyä edes Suomen rajojen sisällä, joten kerroin asiasta heille.

Seuraavaksi sieltä ehdotettiin kiintolevykotelon viemistä korjattavaksi johonkin lähellä sijaitsevaan elektroniikkalaitekorjaamoon. Hinnasta ei sanottu muuta kuin että se ei saisi olla korkea. Suomen hinnat tuntien en edes viitsinyt ottaa selvää korjaushinnoista, ja lähetin vastauksena, että korjaaminen tulisi maksamaan liian paljon.

Kolmantena vaihtoehtona he esittivät tuotteen vaihtamista toiseen tuotteeseen, koska he eivät voi taata, että mahdollinen vastaava tuote ei olisi samalla tavalla viallinen. Päätin ottaa hieman kalliimman kiintolevykotelon vaihdokiksi. Itse oli maksettava parin euron erotus. Viallisen tuotteen sai pitää siis itsellään.

DealExtremen takuuasiat hoituivat mielestäni kohtalaisen hyvin. Viesteihin vastattiin nopeasti, noin vuorokauden sisällä. Ainoa hieman kaivelemaan jäänyt asia asia oli ehdotus viedä tuote korjattavaksi.